Powered by Nuffnang

19 October 2010

Kenapa aku mencintai kamu?

Satu hari awek cun tanya kepada hero. Kenapa abang mencintai sayang? Ekk.. Terkelu lidah hero. Abang mencintai sayang, tapi saya tidak tahu macam mana nak terangkan. Kata hero. Yela tu. Kata awek cun sambil pandang semacam.. 
Satu hari lagi awek cun dan hero berjalan di sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti dan duduk di atas batu di tepi tasik. Kemudian awek cun bertanya kepada hero. 
Awek cun : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?
Hero : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai sayang!
Awek cun: Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.
Hero : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!
Awek cun : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain, suami mereka dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai.Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

Hero menarik nafas panjang. Macam mana nak kata ni, hero memang betul mencintai awek cun tapi hero tak tahu macam mana nak mengungkapkannya dengan kata-kata. Aduh, awek cun macam tak yakin kepada hero.
 Satu hari Awek cun kemalangan. Hero amat bersedih lalu pergi ke hospital untuk menjaga awek cun. Awek cun yang cedera dan tidak dapat bergerak hanya dapat menitiskan air mata. Lalu hero berkata kepada awek cun, “Sayang! Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu .Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati. Dan apa yang abang buat sekarang ini adalah kerana cintaku kepada mu yang amat dalam yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata". 


6 comments:

Nor Asikin Mohmed said...

Sebuah cnta yg sejati mampu mendengarkan apa yg x mampu dikatakan dan mengerti apa yg x dijelaskn,krn cinta tdk dtg dr mulut dan lidah seseorg ataupon fikirn seseorg,tp lahir dr hati yg paling dlm.cinta bkn sekadar perasaan menyanyangi semata2,tp apa yg lbh pentg adlh keikhlsn krn perasaan menyanygi itu blh dtg dn pergi begitu sje..

Razif Radzi said...

pandainyer Asikin..Berbunga-bunga bahasa..

Nor Asikin Mohmed said...

biase jer...bunge2 cinte..lalalala

shamsiah shamsuddin said...

ehem2...huk2..
abg dan kakak..tumpang lalu na...
perlu ke ade sebab tuk sayang seseorang?
lalallalallallaa..

razak said...

jgn duk syg sgt satgi kot melayang...huhu

Nor Asikin Mohmed said...

sham > sila2 lalu xpe xde tol hehe..syg seseorg x perlu sebab yg penting syg kikikih...