Powered by Nuffnang

29 October 2010

Burung

Ada seorang lelaki tua yang hobinya membela burung. Pada suatu hari, burung seekor burung kesayangannya hilang dari sangkar.Lelaki tua itu merasakan tentu ada yang mencurinya. Beliau lalu membawa masalah kecurian burung ke mesyuarat mingguan kampung itu.
Lelaki tua: Siapa di antara kita di sini ada burung?
Tanpa diduga semua lelaki yang hadir berdiri. Menyedari kesilapan bertanya, lelaki tua menambah, " bukan itu maksud saya.
Lelaki tua: Maksud saya siapa yang pernah tengok burung?
Semua wanita turut bangun. Kesilapan lagi.
Lelaki tua: Maksud saya ada tak sesiapa yang pernah melihat burung yang bukan miliknya.
Tiba-tiba separuh wanita duduk. Merah padam muka lelaki tua.
Dia gugup dan merah padam mukanya. Dia segera memohon maaf: "Saya mohon maaf, maksud saya, siapa yang pernah lihat burung saya?"
Serta merta, isteri lelaki tua itu pun terpacak, berdiri tegak!

 Kredit: Majalah Mastika.

No comments: