Powered by Nuffnang

29 October 2010

Ekspedisi ke Lumut dengan Yamaha FZ150i

Saya telah meminjam motorsikal adik saya(Rafi Bayya) untuk ke Lumut melawat keluarga angkat (Ika raization - selamat bertunang adikku) iaitu pada cuti hari raya aidilfitri (lupa tarikh sudah). Baru hari ni nak cerita sebab tengok preview motor ni di iklan motorsikal. Perjalanan dari Pokok Sena ke Permatang Pauh (rumah keluarga angkat jugak, Abang Ad - ex-roomate di kampus + assistant Ketua Y.o) cukup menyakinkan. Seakan-akan menunggang Basikal Super (Super Bike) dengan Topi Kaledar Muka Penuh (Fullface Helmet). Di atas lebuhraya saya berpeluang memotong kereta Kancil, Iswara, Iswara Aeroback, Wira, Waja, Kelisa, dan Viva (semua kereta buatan Malaysia). Apabila berlaku kesesakan jalanraya di satu kawasan kemalangan barulah saya dapat memotong Mercedes Benz, Carldina, Alfa Romeo, BMW, X-Trail, Lancer, Evo 10, Fairlady, Subaru Impreza, Skyline, Mazda 7, dan Bas Ekspress. Bermalam di rumah Abang Ad dan menikmati charketiau di Permatang Pauh dan berjumpa dengan keluarga Amy Search. Nak minta tandatangan pen dan kertas tak bawa pulak. Keesokan paginya saya meneruskan perjalanan ke Lumut, yang menarik dapat merasa selekoh-selekoh seperti di litar perlumbaan. Ala-ala Valentino Rossi mengambil selekoh selamat la tiba di rumah Ika. Nak buat kejutan, saya yang terkejut sebab ibu, ayah,Angah dan Ika pergi beraya kat tempat lain. Tanpa rasa kecewa saya meneruskan perjalankan ke Taiping, ingat nak ke Batu Kurau tetapi membatalkan hasrat tersebut dan meneruskan perjalanan ke Kangar iaitu rumah Encik Idris dan Mama nya Afiqah untuk jamuan rumah terbuka. Perjalanan dari Pokok Sena ke Permatang Pauh, saya mengisi minyak sebanyak RM15. Di Permatang Pauh saya isi lagi Rm10. Saya mengisi sekali lagi di Shell sebelum Butterworth lagi RM15. Jimat sungguh penggunaan minyak walaupun menunggang pada kelajuan 100-110km/j. Itulah ekspedisi solo saya. Berjumpa lagi di ekspedisi yang lain.

Memulakan perjalanan dengan Bismillah.

3 comments:

kira said...

salam sy nk tanye??
berape beli cover set yamaha r15 tu?

Razif Radzi said...

aideeb: Rm2K import dari India.

Unknown said...

rm2k tu siap upah pasang ke?