Powered by Nuffnang

27 August 2010

Jabatan Penjara Malaysia: Akademi Koreksional Malaysia


Jabatan Penjara
Akademi Koreksional Malaysia











Akademi Koreksional Malaysia atau lebih dikenali dengan AKM atau Koreksional oleh penduduk tempatan merupakan sebuah Akademi atau Pusat Latihan Jabatan Penjara Malaysia. Terletak di Pulau Langkawi, 5minit berjalan kaki dari Jeti Langkawi, adalah pusat latihan untuk Pegawai-Pegawai Kanan Jabatan Penjara Malaysia (Inspektor dan ke atas). Selain itu juga, kursus-kursus antarabangsa seperti MTCP (Malaysia Technical Cooperation Program) diadakan di sini. Malaysia, khususnya AKM menjadi Regional Training Centre (RTC) bagi negara-negara Asia Pacific.
Selain mengadakan kursus-kursus dan program-program Jabatan Penjara, Program-program Kementerian Dalam Negeri dan Jabatan-jabatan kerajaan yang lain sering diadakan di sini, jadi AKM tidak pernah sunyi (tapi malam-malam memang sunyi,atas bukit dalam hutan katakan,standard resort). 
Apa yang uniknya, kebanyakan orang tidak tahu bahawa AKM adalah dari Jabatan Penjara, kerana kami berpakaian pejabat (kemeja,tie,slack) macam kerja pejabat biasa,cuma hari Isnin dan program-program jabatan barulah kami memakai uniform. Di sini tiada banduan, cuma aktiviti pengurusan dan latihan,namun AKM telah diwartakan sebagai kawasan larangan. Dulu pernah menjadi isu tentang penggunaan Koreksional yang dipinjamkan dari perkataan Inggeris, Correctional. Apapun harap anda tahu, Akademi Koreksional Malaysia adalah pusat latihan Jabatan Penjara, bukan sebuah Resort!!





     

1 comment:

yuszbee said...

U kerja di AKM tuh ker...selain kursus oleh Jabatan Penjara, boleh sewa penginapan untuk family day tak...