Powered by Nuffnang

25 August 2010

Silap tengok Kalendar @ Silap tengok tarikh?

Cerita ni saya petik dari notes seorang teman di Facebook. Nurul Kamsiah Hanim empunya cerita. Mari kita ikuti kisahnya:


Ibu i adalah seorang yang tegas. Walaupun begitu i selalu tak rasa beliau tegas. Hehe.. Ampun ibu. Ibu i adakalanya akan membuat lawak yang beliau sendiri tidak dapat mengklasifikasikan perkara tersebut dalam kategori lawak. Adakalanya ibu i menjadi seorang yang fierce... Dengan satu jelingan tajam beliau boleh membunuh. Tetapi adakalanya juga, beliau akan meletakkan talifon tanpa sempat i bercakap babai. huh.. Insiden yang akan i ceritakan adalah perihal ~ ibu yang bersemangat ingin pergi ke kenduri kahwin anak kepada kawannya. Kejadian berlaku pada awal tahun ini dengan disaksikan oleh ayah dan i. Dapatkan pengajaran daripada situasi ini ya anak-anak. Jangan sesekali melawan cakap ibu dan ayah.
Caritanya begini...
Minggu tersebut i decide nak balik Jijan. Setelah kepulangan disambut lalu i dibawa pulang ke rumah. Hari esoknya, dengan perasaan yang berkobar-kobar ibu suruh i iron baju kurung beliau. "Nak pergi kenduri kahwin anak kawan" katanya... I biasanya malas nak ikut tau, kenduri kawen ni. Bukan apa, tengok orang kenduri kawen dah berpuluh kali, sendiri nak kawen tah bila lagi. huhu.. I pun iron la, baju ayah, ibu dan baju i sendiri. I tak pilih baju kurung yang berdaya saing sangat. Baju kurung biasa-biasa je la. Bukan nak pergi kenduri kawin anak raja kan. Pastu dah siap semua orang, hensem-hensem, smart-smart, cantik-cantik, tak lupa juga makeup-makeup berjangok, maka kami pun berangkat ke tempat kenduri.
Berpandukan peta yang ada di tangan, di samping i yang menjadi driver, ibu memberi instruction dengan confidentnya. I pun confident je la. Tempat yang dituju pun bukan jauh dari rumah. Tiba-tiba macam dah nak dekat sampai, i tengok suasana lengang. Ye la, orang kalau kenduri penuh kereta, ada khemah, meriah-meriah. Bala apakah yang telah melanda tempat pengkendurian ini? I bermonolog seorang diri. Tapi ibu yang berada di belakang, berkata "betul la rumah yang ni kan". I ambil la kad kat tangan ibu, memang benar. Alamat adalah sama seperti tempat dituju. Mula la dalam kepala orang i berfikiran yang bukan-bukan. Mintak simpang malaikat 44. Manakah khemah, manakah orang berpakaian baju tradisional, manakah bunga manggar, manakah anak-anak teruna yang hensem. Semuanya tiada. TIADA!!!
Tiba-tiba, ibu berkata "laaa minggu depan kendurinya.." seh... i yang mendengar seperti rasa ingin mengeluarkan asap daripada telinga, tapi ditahankan. Ayah pula berulang kali menyatakan "ishhh buang masa betul, buang masa, buang masa jeee..". I tak tahu apa maksud ayah dengan buang masa, mungkin sebab ayah rasa masanya seperti emas. Selepas itu, untuk mengcoolkan keadaan i berlakon seperti tergelak-gelak. Tergelak dalam kesakitan.. Ibu salah tengok tarikh. Ada kaa.. Akhirnya kami menuju ke Mydin untuk mengisi masa yang terluang, kerana telah memakai pakaian yang berdaya saing. Layan Mydin lagi bagus, kata ayah dalam hati.
Moral - Periksa betul-betul tarikh kat kad kenduri kawen. Disamping periksa tarikh di kalendar lumba kuda. Bila dah confirm sama, baru membuat persiapan untuk pergi kenduri. Lagi bagus set alarm untuk pergi kenduri kahwin. Baru high tech seh...
p/s: Kenduri orang sudah, kenduri aku bila lagi? Hehe..

credit to: Nurul Kamsiah Hanim.


No comments: