Powered by Nuffnang

14 November 2010

Majlis perkahwinan yang tak mungkin saya jumpa.

Majlis bermula pada jam 7.30 pagi bertempat diperkarangan letak kereta Stadium Bukit Jalil.Tanpa rasa malu dan segan semua orang adalah dijemput. Pagi ini semua tetamu dihidangkan "McD Breakfast" ditaja oleh McD Malaysia. Jam 8.30 pagi tetamu akan dijemput mengambil bahagian dalam acara sukaneka sehingga jam 11 pagi. Minum pagi akan dihidangkan dengan sebiji Donat yang ditaja oleh Dunkin Donut dan secawan Teh oleh Teh Lipton. Pada waktu itu pengantin akan bersiap-siap untuk upacara akad nikah yang akan diadakan di Stadium Bukit Jalil. Sebuah pentas di tengah-tengah telah siap dihias untuk upacara akad nikah. Stesen tv telah dijemput, antaranya TV3,Al-Jazeera, CNN, TV1,TV2, Astro, dan BBC.Masuk adalah percuma. Sebuah karpet merah direntang di pintu masuk stadium hingga ke pentas untuk laluan bakal pengantin, Imam dan saksi-saksinya. Imam adalah imam masjid negara termasuk Imam-imam dalam rancangan Imam Muda.
Pengantin akan menaiki Vespa yang dieskot oleh 20 Rider Polis Traffik dihadapan. Diikuti oleh 10 pelumba 500cc grandprix diketuai Valentino Rossi. Karamjit Singh pula mengetuai 10 kereta Rally Championship dibelakang pelumba grandprix. Pelumba-pelumba basikal Malaysia dan 120 orang dari Kelab Berbasikal Malaysia akan mengekori di belakang. Dibarisan paling belakang ialah 10 buah Ambulans dan 10 buah jentera Bomba.
Bunyi ngauman kenderaan menandakan ketibaan konvoi tersebut. 300 pemain kompang dari sekolah-sekolah sekitar Lembah Klang menyambut ketibaan bakal pengantin. Pengantin, Imam Masjid Negara, ayah pengantin perempuan dan 20 orang saksi berjalan masuk terus ke pentas akad nikah. Suasana menjadi sunyi sepi apabila Imam menjabat tangan pengantin lelaki. Imam: Aku nikahkan dikau En.Hero dengan Awek Cun dengan Mas Kawennya satu bar emas seberat 1kg. En.Hero: Sah! Imam: Bodoh! Gelojoh! Mangkuk! Semula!.. Berpeluh bakal pengantin lelaki menyedari kegelojohannya. Tetamu yang datang juga berdebar-debar menanti akad nikah tersebut. Imam: sah? Saksi: Sah! Maka seluruh stadium yang dipenuhi kira-kira 150ribu tetamu lantas bangun dan mengalunkan Asma-Al Husna beramai-ramai tanda kesyukuran.
Pada sebelah petang, selepas Asar, diadakan Ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Kazim di situ.
Pada keesokan harinya pengantin disandingkan di dataran merdeka. Majlis bermula dengan perarakan kereta berhias yang disertai badan-badan korporat dan semi-kerajaan. Kemudian lintas hormat pasukan Tentera Udara dengan 6 buah pesawat Sukhoi dan 2 buah pesawat pengangkut, diikuti 4 buah pesawat Boeng 747 milik MAS dan 8 buah milik AIRASIA. 1 batalion 10 briged PARA diterjunkan betul-betul di atas kepala. Tidak sampai 5minit mereka mendarat dan membuat Tarian Perang. Tepukan gemuruh diberikan. Tiba-tiba pasukan Tentera membuat 10 das Tembakan Arteleri ke arah laut. Memang menggemparkan, orang ramai begitu teruja. Sebelah malam pula diadakan pertunjukan bunga api dan tarian naga. Tarian Melayu Asli tidak dilupakan. Begitulah perjalanan majlis perasmian yang tak pasti saya akan jumpa.

6 comments:

Anonymous said...

huh..bestnye la majlis die...

gadisBunga™ said...

wow!


cool!

shams said...

sat2...
ni reality ke hanya imaginasi semata2?

cik fiza said...

xleh bayang kalo btul2 terjadi hehehee.. nk dtg utk bekfes je la.. dpt mcD

Razif Radzi said...

cikyam:bukan je meriah malah memberangsangkan.

GB: biase2 jer.hehehe..

Sham:fantasi yg boleh jadi realiti.

Cik Fiza: join la sukaneka sekali.

shidah said...

wahh...mesti meriah giler majlis tue..semoga impian jadi kenyataan :)