Powered by Nuffnang

25 January 2010

Tengok Wayang : Legion (kisah sesat yang menyesatkan)

Aku pergi menonton filem Legion hari minggu yang lalu, yang mana telah mengecewakan aku kerana Badan Perfileman seolah-olah tidak peka terhadap isu agama. Apa yang membimbangkan filem ini mampu merosakkan minda umat islam terutamanya mereka yang tidak mempunyai pengetahuan agama yang cetek. Sepatutnya filem ini langsung tidak perlu ditayangkan, kerana filem ini mampu menggoyah iman dan kepercayaan seseorang.
Filem ini mengisahkan Angel Michael (Malaikat Mikail) ditugaskan tuhan untuk memusnahkan umat manusia kerana tuhan telah hilang keyakinan dan kasih sayang kepada manusia. Tetapi Mikail telah menentang perintah tuhan dan dibuang ke bumi. Maka tugas itu diambil oleh Gibrael (Jibrail) untuk menentang Mikail (kuat nih sbb ketua tentera tuhan). Gibrail berjaya membunuh Mikail, walaubagaimanapon Mikail dihidupkan semula yg aku xtau kenapa.. selain itu, ada sorg pompuan yg mengandung anak yg menjadi harapan seluruh dunia.. so, mission Mikail ni mempertahankan pompuan tu sampai beranak.. Apa yg menarik,malaikat tu mmg digambarkan bersayap dan bersembang di syurga ke tah kat mana.. lgsg xdak ciri-ciri malaikat.. mcm setan, pemarah, dengki, cemburu dan dendam.. Filem ni adalah propaganda pihak tertentu untuk memberi kefahaman yg sebaliknya tentang malaikat. Iblis xdak la pulak.. Hairan kan.. sebenarnya, yg benci bukan tuhan, tp Iblis, dan malaikat tu sebenarnya adalah setan-setan.. kan sekarang "manusia-manusia" itu menyembah syaitan yang menjadi tuhan mereka.. Dan setan-setan tu lah malaikat mereka.. Nauzubillah.......
jadi dari sinopsis di atas, terang-terang cerita ni memang sesat, tapi lembaga penapisan filem tidak pula menapis.. hanya di letak 18PL.. Apa alasan sebenar? Hiburan?

3 comments:

yana said...

dh tgk jgk~
xphm cgt cteny..
mcm putar belit~

Chik chuMeLL said...

alamak...seb bek akak xp tgk citer tu..cz da dlm supernatural de psl legion ni...emm..thnx dik for ur info..

Razif Radzi said...

2la pasal..tgk skali jer..
xde moral langsung..