Powered by Nuffnang

27 February 2011

Stereotaip Hari Lahir: Kek dan ucapan Hari Jadi.

Hari ni hari jadi awek cun. Sampai ke pagi pun hero tak ucap apa-apa. Tengahari awek cun nak balik Batu Kurau baru Hero ucap. Tadi, awek cun kata, "so disappointed, kiciwa,kiciwa, huhu". Hero senyum je baca mesej tu dalam facebook. Memang dah agak. Awek cun belum tau lagi, hero ni dasyat, tak cakap banyak, menggunakan taktik tersirat, makan dalam punya. Setakat ucapan "hepi besday" dekat dinding buku muka (facebook wall) apa la sangat, tak kelas langsung. Betul tak? Konon-konon mengharukan la.
Sebenarnya semalam, hero memang cadang nak beli kek, pastu buat suprise pukul 12, tapi terlupa pulak. (Kronik betul aku punya lupa). Kebetulan seorang ustaz dah banyak kali pelawa hero pegi restoran nya, tapi tak pegi-pegi jugak,jadi  memandangkan hari jadi awek cun, hero akhirnya pergi la jugak. Memang sedap, sangat bermakna sebab dapat makan dengan awek cun dan anak-anak serta mak mertua. Hero memang dah agak, awek cun tak sedar pun, yang makan malam yang best itu untuk hari lahirnya..Hero saja yang tau.. Kehkehkeh..
Apapun..biar dulu.. ada lagi kejutan buat awek (harap-harap aku tak lupa), apa dia? Tunggu......
Jadi tentang streotaip hari lahir pada kebanyakan orang ialah ucapan selamat hari lahir, kemudian sebiji kek.Tak 'feel' langsung. tapi tak pa jugak kan sebagai tanda ingatan. Tapi cara yang lebih thrill, tanpa perlu ucapan dan kek adalah lebih bermakna bukan? Sebagai contoh, ucapan Merdeka pada setiap 31 Ogos, orang yang memberi ucapan menyambut di dataran merdeka, terlompat-lompat tengok konsert. Bermaknakah? Bagaimana dengan perajurit-perajurit kita yang telah terkorban? Tiada pun sebaris ucapan merdeka. Namun pengorbanan mereka itulah sebenarnya yang kita perlu kita hargai. Berilah kepada mereka sedikit sumbangan seperti Tabung Perwira atau kita berkhidmat kepada negara dengan ikhlas sebagai tanda terima kasih terhadap kemerdekaan yang kita kecapi. Setuju?

1 comment:

MASZ said...

samalah kita buat entry birthday..happy birthday untuk awek cun =)