Powered by Nuffnang

15 July 2010

"Imam Muda" di akhbar akhbar harian Switzerland, Tagesanzeiger.

Assalamualaikum w.b.t..
Aku terbaca berita di Utusan Malaysia hari ini, mengenai program Realiti Imam Muda yang disiarkan di kaca televisyen kita, yang dilaporkan oleh akhbar harian online Switzerland, Tagesanzeiger, dengan tajuk Malaysia sucht den Super-Imam. Berikut adalah sedikit petikan dari akhbar tersebut..(yang telah di translate di google translate)

Imam Muda adalah acara TV untuk melihat dalam semua ini. Diterjemahkan itu bererti sebanyak pemimpin agama muda. Yang terpancar dari sebuah acara saluran kabel adalah Islam dan Barat Malaysia pengaruh magnet bagi penonton. Mengikuti pola casting-acara seperti "Music Star" atau "Pop Idol Jerman telah" lebih daripada 1,000 orang muda di negeri ini dilaksanakan Asia Tenggara, sepuluh calon 18-27 tahun telah membuat akhirnya melalui pos.Minggu demi minggu yang sekarang sudah pensiun - sampai satu tetap. Menentukan pemenang bukanlah penonton, tapi sarjana agama. Dan pemenang bukan menerima kontrak rakaman, tetapi prospek sebuah masjid di ibukota Kuala Lumpur untuk memegang jawatan sebagai Imam. Sebelum itu, ia akan memperdalam kajian Islam di Arab Saudi dan Haji ke Mekah. Stesen Astro Oasis telah mengumumkan hadiah: RM20,000 (7,000 franc), laptop dan kereta.

Dalam beberapa tahun terakhir, gerakan-gerakan Islam radikal telah memperoleh berlaku sebagai pengaruh sederhana di Malaysia. Katolik harus sekitar dilarang untuk menggunakan istilah Allah - apa yang abschmetterte Namun mahkamah. Pada bulan Februari tiga wanita itu dihukum kerana perzinahan, dalam seminggu, dikatakan bahawa pelampau adalah dengan link dengan al-Qaeda merekrut di universiti-universiti Malaysia.

"Imam Muda" memberikan citra muda dan ramah Islam. Rancangan ini ingin menunjukkan para calon tidak memiliki latar belakang khusus, termasuk mahasiswa, petani, seorang pelatih retorika dan seorang pekerja bank akan Malaysia Super-Imam. Sering, para calon dapat dilihat dalam acara seluar jeans dan kaus bola sepak. Untuk meyakinkan para juri kesihatan mereka, mereka harus tidak hanya ayat petikan dari Quran, tetapi untuk membuktikan sebagai teladan berbelas kasih. Mereka mengambil nasihat dan hamil, wanita lajang, anak-anak yatim piatu, undang-undang ke dalam konflik dengan pelanggar lalu lintas. Orang-orang muda itu hidup di dalam bilik di masjid.
kredit: www.tagesanzeiger.ch. Laporan penuh di: http://www.tagesanzeiger.ch/ausland/asien-und-ozeanien/Malaysia-sucht-den-SuperImam-/story/24856512.

Aku pun tidak paham apa yang dikatakan tetapi berdasarkan laporan Utusan Malaysia, mengatakan pembaca memberi komen positif terhadap program realiti tersebut. Tidak seperti lain-lain program realiti Malaysia yang kurang berfaedah dan melalaikan. Pening juga baca translation di google translate..tapi pahamlah sedikit sebanyak.

Imam Muda Astro  Oasis

2 comments:

Edda said...

ceh! ingatkan nak hurai td... rupenye dia pon tak paham.. haiissshhh...=p

Razif Radzi said...

xpe,pasni sy translate..tp pelik sket la bunyi nyer.