Powered by Nuffnang

10 September 2009

Politik, Agama yang dipolitikkan, Politik yang diagamakan..

Tentu kita biasa melihat kekecohan, kutuk mengutuk,keji mengeji,fitnah memfitnah dan memburuk2kan orang lain, sama ada semasa proses penamaan calon,kempen pilihan raya,ceramah-ceramah politik atau semasa proses memangkah undi.. Adakah politik itu begitu? Betulkah? Kenapa harus ada pertelingakahan?
Ya, politik mencerminkan sesebuah negara itu.. stabil politik,stabillah rakyat jelata (tak termasuk bala bencana, malapetaka dan peperangan).Namun sejak pilihan raya berlangsung di negara ini xpernah berlaku dengan aman. mesti ada insiden yang xingin kita lihat ((kebanyakannya adalah orang Melayu!))Sebenarnya politik amat penting dalam sesebuah negara..Kerajaan memerintah akan membangunkan negara untuk kepentingan rakyat manakala pembangkang akan mengkritik atau memberi tentangan apabila sesuatu yang tidak baik dilakukan kerajaan.seperti kata orang Inggeris, Check and Balance. tapi apa sudah jadi dengan politik kita?
Aku pernah mendengar dari beberapa pemimpin, politik itu kotor..politik menyebabkan kawan jd lawan,kawan tikam kawan,kawan makan makan..pada aku itu pemimpin yang gila kuasa, kedudukan, pangkat, yang pentingkan diri sendiri.apa yang menyedihkan,ada sesetengah pihak menjadikan agama sebagai alat politik semata-mata ((pun kebanyakannya org Melayu!)) sanggup mengeluarkan kenyataan yang bukan-bukan,Mengkafirkan sesama iSLam, memaki hamun org lain ((orang yang mengaku alim ulamak tu)),hal ini memang merugikan rakyat khususnya kita org melayu yg Islam ini..macam mana org lain xpijak kita,kita sendiri bercakaran..yang untung siapa?kita?kita la untung..dapat menindas bangsa sendiri..
malah, yang lebih teruk dan tragis apabila menjadikan politik sebagai agama,terlalu taksub.. pernah berlaku di tempat aku, Sepasang Kekasih yang ingin berkahwin gagal kerana ibu bapa mereka berlainan bendera,malah lebih teruk terpaksa bercerai berai kerana tidak sama pegangan politk ((melayu dan Islam jugak tu))..tidak bodohkah kita? kenapa begitu sekali?..kerana kita tidak lagi dapat berfikir secara waras.kita hanya mahukan wang..kuasa.yang.kerana kita kan pentingkan diri sendiri.bangunlah umat Islam,orang Melayu, mahu menjadi kuli di tanah sendiri?..renungkan..anak kecil main api..korang dengarla lagu ni..
Jadi, jadikan politik untuk membina peradaban kita, bukan membiarkan politik untuk kepentingan individu,yang memusnahkan kita..Renung2kan..Selamat Berpuasa..

7 comments:

The Hobbit Frodo said...

huhuhuhuhuhu bro ..


Codename: Comment nampaknya telah berjaya menyembuhkan luka lama?? xoxoxoxo .. keep it up!!!


Misi Codename: Comment diteruskan .

muhahahhaha

Razif Radzi said...

misi codename:comment - macam malas jer nak komen..kang xpasai kena ada aku kesah..nguahnguahnguah..sbb aku kesah,kalau aku xkesah aku buat xtau jer..pelik dunia ni..

Aku & Sajak said...

hahahahahhaha ~ tapi ko kental kan?


Mental kene kuat bro! Baru kene "aku kesah" dah terlungkup?? muhahaha


ker nak beralih ker misi


codename: Bulan?? ((Dak tu pown bakal ker egyt. sesuai arr dgn ko ni!)) yayayayay!


okey bro selamat "bertafakur dikesyahduan" ... just be urself. x rugi apa pun.


Dah mcm trademark lak dimana2 aku dengar org sebut "ada aku kesah" mende ni ...


skank aku akan guna "ader aku pedulik?"!! bley??? wakakakaka


Jangan cilokk lak tagline ni! kank xpasal2 cam endon2 nun .. semer nak claim. OBAMA own diorg nak claim?? kahkahkah bolayann lah lalokkk!


selamat mencari rahmat lailatul qadar.

areQue said...

wahhh...ko marah ke rq tegur ko razif...???nape ko cam tk puas hati ngn "ade aku kesah " tu??

ahahhahah..tak kesah la...sory la...rq bukan nk sakitkan hati ko pun...tp just tegur apa yg patut n lgpun...itu apa yg rq rasa btul..ikut skew rq lah...

rq tk kesah org ske ke tak...

huauahuauahah

p/s>>>bgus arr ko dah buat entry mcm ni...truskn..
rq doakn ko temui cinta sejati...huhu

ader aku pedulik???wakakakakak..sengal

Razif Radzi said...

mane ada la frodo..aku tingat, i cant carry it for u..but i can carry uu!!
xoxoxoxox.......

The Hobbit Frodo said...

encik ajib .. selamat hari raya mahap zahir dan batin


p/s: gua pown ader beli suar kecik baru cap "cicak" .. muhkakakka


HuG Bro!

dae15557 said...

mental mau kuat... tanye askar...
makan mau sedap....
kalo dia ngorat saye mesti saye nak...
wawawawawawa.............